Osteoporoza: prevenire și tratament

Osteoporoza este o boală ce afectează scheletul, caracterizată printr-o scădere a densității osoase, însoțită de deteriorarea structurii oaselor, ceea ce generează un risc crescut de fragilitate.       

Prevenirea osteoporozei

Prevenirea osteoporozei permite reducerea cu 50% a riscurilor de fracturi asociate cu această afecțiune. Obiectivul principal constă în prevenirea fracturilor, dar și a durerilor de spate cauzate de tasarea vertebrelor.

Iată câteva sfaturi pentru menținerea rezistenței osoase:

- Calciul este un component esențial pentru sistemul osos și nu trebuie să lipsească din alimentație. Laptele, tonul, somonul, legumele cu frunze verzi ne ajută să păstrăm calitatea structurii osoase.

- Vitamina D3 este necesară pentru absorția eficientă a calciului și pentru menținerea unei concentrații normale a calciului și fosforului în circulația sanguină. Vitamina D se formează în piele prin expunerea la razele solare. Mai poate fi obținută din alimente precum: peștele gras, somonul, sardine, ouă, ficat și cereale.

- Activitatea fizică: alergatul, joggingul, plimbările, dansul și antrenamentele cu greutăți sunt exerciții care stimulează oasele mai mult decât alte sporturi (înotul, de exemplu). Exercițiile fizice scad și riscul căderilor prin îmbunătățirea echilibrului.

- Evitarea consumului de alcool și renunțarea la fumat. Ambele scad capacitatea organismului de a absorbi calciul, grăbind pierderea masei osoase.

Alte sfaturi utile:

-  Evitarea supraponderalității;

-  Evitarea căderilor;

-  Evitarea ridicării de greutăți mari.

Tratament

Odată instalată boala nu mai este posibilă refacerea masei osoase. Tratamentul se axează pe încetinirea evoluției bolii, prevenirea fracturilor, combaterea durerii și constă în:

- O alimentație bogată în calciu, vitamina D și proteine;

- Corset / brâu ortopedic;

- Fizioterapie;

- Suplimente de calciu și vitamina D.

11 sporturi si numarul caloriilor pe care le ard

Toti dorim sa ardem cat mai multe calorii intr-un timp cat mai scurt posibil. Asa ca ar fi util sa stiti ce sporturi sau activitati recreative fac treaba buna. Inainte de a consulta aceasta lista si a trece apoi la treaba, intotdeauna sa va aduceti aminte de incalzirea de dinainte.

1. Alergatul arde cam 450 calorii la fiecare 30 de minute, iar cursa pe care o faceti reprezinta un exercitiu cardiorespirator fantastic. Poate cel mai bun.

2. Catararea pe munte se bazeaza pe impulsuri scurte si puternice de energie pentru a te deplasa pe verticala. Nu ajuta foarte mult inima, dar forta, rezistenta si flexibilitatea au de castigat. 371 de calorii sunt arse la fiecare jumatate de ora.

3. Inotul produce un excelent exercitiu pentru tot corpul, arzand 360 de calorii la 30 de minute. Depinde totusi si de elanul vostru in apa. Doua ture de bazin cu o pauza de tras sufletul ar reprezenta un ciclu bun.

4. Ciclismul arde intre 300 si 400 de calorii la o jumatate de ora, depinzand si de viteza cu care se pedaleaza. Exercitiul este unul cardio ce lucreaza din plin muschii picioarelor. Partea superioara a corpului nu este tocmai solicitata.

5. Boxul va poate recompensa cu arderea a 324 de calorii / jumatate de ora cu acel “dans” in ring. Dar tineti cont ca aici trebuie sa fiti pregatiti de lupta, altfel ati putea incheia socotelile inainte de a transpira putin.

6. Tenisul ofera un exercitiu cardiorespirator grozav ce va solicita viteza, agilitatea, forta si timpul de reactie. 300 de calorii sunt arse la fiecare 30 de minute.

7. Baschetul cu a lui actiune de batere a balonului va poate aduce o scadere cu 288 a numarului caloriilor in acelasi interval de timp. Miscarile bruste, salturile si rasucirile pot deveni periculoase fara o incalzire corespunzatoare in prealabil.

8. Canotajul si acel tras la rame va poate scapa de 280 de calorii. Exercitiul e numai bun pentru anduranta, rezistenta si pentru a dezvolta muschii de la umeri, coapse si brate. Va trebuie destula coordonare intre maini si picioare.

9. Schi fond! Simplul fapt ca sunteti acolo in zapada va aprinde metabolismul. Iar de indata ce incepeti sa va si miscati atunci caloriile vor cadea cu 270 de unitati la 30 de minute.

10. Patinajul va ofera toate beneficiile alergatului, dar fara stressul asupra articulatiilor. 252 de calorii sunt arse patinand, iar marea majoritate a muschilor sunt implicati pentru a se mentine acel echilibru pe gheata.

11. Dansul! Da, este adevarat ca puteti dansa si face fitness in acelasi timp. Pot fi arse circa 180 de calorii la o jumatate de ora, iar exercitiul este unul de o intensitate fizica moderata.